Sahabat

Sabtu, 27 Ogos 2011

Ramadhan Kali Ini - Part 1

Source : Parkson.com.my
Salam kengkawan.

Kali ni sebenarnya nak cakap sikit tentang apa yang seringkali berlaku ketika kita akan menyambut perayaan. Macam kali ni.. kita bakal menyambut Syawal. Banyak ujian yang datang dalam bulan Ramadhan sebelum Syawal benar2 tiba untuk kita raikannya. Walaupun syaitan dah kena ikat dalam bulan Ramadhan.. tapi kita masih ada nafsu yang boleh buat kita fail dalam ujian2 yang Allah berikan.

Daku pun tak ketinggalan diberikan pelbagai ujian dan dugaan. Bermula dari 4 Ramadhan.. sampailah hari ni which is dah almost penghujung Ramadhan dan saat hampir tibanya Syawal yang kita nanti2kan. Sebelum Syawal tiba.. daku muhasabah diri dan menilai apa yang telah daku lakukan sepanjang Ramadhan ni. Banyak fail ke banyak lulus.

Dalam pada berfikir2 tu... daku tiba2 tersedar tentang apa yang berlaku beberapa hari lalu.. off course dalam bulan Ramadhan. Macam yang korang tau, daku dah tukar department baru dengan bos baru dan juga dengan tambahan job D. Daku memang gembira dengan perubahan ni.. honestly. Alhamdulillah... Allah mendengar juga doa daku setelah hampir setahun berpegang kepada usaha, doa, tawakkal serta sabar without any loopholes.

Dalam department baru ni daku ditugaskan menyelia tambahan 4 business unit berbanding dengan 1 unit sahaja ketika di department lama. So.. altogether daku kena selia 5 business unit. Few days back... daku dapat panggilan telefon dari salah satu supplier. Perbualan lebih kurang begini..




"Hello.. boleh cakap dengan Zalifah"
"Ya bercakap"
"Zalifah, boleh berikan saya alamat kamu sebab bos saya ada nak beri some gift"


Daku terfikir.. disebabkan Aidilfitri bakal tiba.. daku assume dia nak hantar kuih raya ke department daku yang baru ni.. maklumlah.. masa department lama memang banyak dapat kuih raya dari supplier. So.. daku terus berikan alamat. Bila dah beri alamat tu tetiba daku tergerak hati untuk bertanya...

"By the way.. boleh tak saya tahu.. apa yang you all nak beri ya?"
"Oh.. nak beri Parkson Voucher"... daku sangat terkejut kemudian sambung pertanyaan
"Banyak ke? I mean.. berapa keping?"... ntah apa-apa punya soalan.. dah panic dah masa ni
"Oh.. RM300"... masa ni daku dah terdiam.. dia sambung...
"Ok.. terima kasih.. bye".. terus dia putuskan talian.

Ketika ni daku masih tergamam. Sebenarnya tergamam mencari idea macamana nak buat rejection. Setelah berfikir2 cara2 yang sesuai.. daku pun pergi jumpa bos daku. Dia agree dengan daku dan sokong apa yang bakal daku lakukan.

Daku balik semula ke bilik dan nak dail no. Kemudian daku terfikir.. adoi.. mana daku ada no company tu sebab invoice takde dengan daku. Tapi daku ingat nama companynya... so daku google la apa lagi. Keluar satu alamat dan no phone lalu daku dail.. Alhamdulillah.. memang tepat no telephonenya.

"Hello.. hi Amy.. tadi you ke yang call saya?"
"Bukan.. tadi my colleague Gaby.. dia nak bagi you gift"
"Ya.. about that. Amy.. boleh tak you tolong I?... Tolong bagitau dengan Gaby.. I tak boleh terima hadiah tu. I'm really sorry. I know your bos intention is good and genuine but on my part.. I tak boleh terima hadiah tu".
"Why? Kita bukan bagi duit.. kita bagi voucher 300 ringgit sahaja".
"Yes.. I understand. But it has a cash value right?"
"Ya.. ada cash value"
"As long as it has a cash value.. it is unethical for me on my part to take it".
"Oh.. but we only give for Hari Raya"
"That's true.. like I said I have no doubt that your bos intention is good.. but it's on my part.. I tak boleh accept".
"Oh.. if like that.. apa I nak hantar pada you for festival?"
"You can send me a greeting card. The thought is more than enough".
"Oh.. ok then.. next time I'll send you Hari Raya card".. masa ni dia ketawa sikit2.. lega hati daku sebab dia can take it positively.
"Ok Amy.. thank you very much.. say thanks to your boss.. I really appreciate it but I have to say no thank you".
"Ok then.. Selamat Hari Raya"
"Thanks Amy"

Leganya hati daku bila daku dapat membuat penolakan tanpa mengguris perasaan sesiapa. Daku pun sambung buat kerja macam biasa.

Tetiba phone berbunyi lagi. Biasalah.. phone daku memang tak berhenti berdering.. semua tanya pasal payment. Especially dah nak raya ni kan. Hmmm. Daku angkat.

"Hello Zalifah.. it's Gaby here".. oh my God.. dia pulak call.. ada apa pulak neh.
"Yes Gaby.. anything I can help you with?"
"Zalifah.. Amy told me you tak nak the voucher?"
"Yes Gaby.. I tak boleh terima"
"But why"... hmmm here we goes again....
"Memang tak boleh Gaby"
"Tapi kita bukan bagi duit.." again.. statement yang sama
"Yes Gaby.. tapi ada cash value kan?"
"Yes.. tapi kita bagi masa Hari Raya sahaja.. bukan bagi hari2".. hehehe.. kelakar pulak statement ni..
"Betul tu Gaby.. tapi I berpeluang untuk dapat voucher tu sebab I liaise with your company right? and macamana I kenal your company? Sebab I kerja sini. Means.. I kenal you and your company sebab I kerja sini. Bukan perkenalan personal right?"
"Ya betul. Tapi Zalifah... kita bukan ada intention apa2"
"Gaby.. I truly understand. I have no doubt that your intention is good.. no hidden agenda.. that is on your part.. but on my part pula.. I can't take it"
"Kita bagi you sebab Hari Raya"
"Ok Gaby.. I tak boleh terima kerana ada 2 sebab"
"Ok...." bunyinya seperti bersedia mendengar penjelasan yg lebih mendalam...
"First reason.. it's unethical for me to take it. If the company finds out.. then my job will be jeopardize.. it is against the professionalism. Secondly.. and this is the most important reason for me.. I'm a Muslim.. and it is unethical for me to take it"... daku menunggu feedback dia.. sambil bersedia untuk bagi short ceramah kalau dia nak tahu lebih detail lagi.
"Oh.. like that. I understand Zalifah"
"Ya Gaby.. that's the 2 reasons. By the way.. please send my regard to your bos. Please tell your bos that I say thank you for the thought and generosity.. I really appreciate it. However, I am not able to accept it. Sorry ya Gaby.. say sorry to your boss too"..
"No problem Zalifah.. I respect your decision".

Alhamdulillah... lepas tu kami borak sikit sambil ketawa2.

Sudah lepas satu perkara. Daku ingat perkara ni terhenti di situ sahaja... rupa2nya ada lagi...

Bersambung.............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Extra Cash with Heart Beat (Not against Nuffnang rules)

Assalamualaikum semua,

Ni nak sharing dengan semua mengenai satu lagi cara untuk menambah pendapatan. Seperti biasa.. iklan klik klik dapat duit. Hehehe. Setiap klik akan memberikan 4 sen di dalam akaun anda. Yang sangat penting yang perlu kita tahu ialah iklan ini tidak bercanggah dengan peraturan Nuffnang sebab Hearbeat bukan merupakan competitor. Perniagaan Nuffnang ialah pengiklanan manakala Hearbeat pula menjual cenderahati. So.. there's no conflict of interest.

Untuk mula memperolehi pendapatan, sila ikut step2 yang telah saya sediakan ye. Ikut betul2.. mesti boleh dapat. Tak susah mana pun. Hehe.

1) Untuk mula mendaftar, sila klik di banner di bawah ni dan satu tab/window baru akan dibuka yang membawa anda semua ke website Hearbeat. Ok. Klik dulu.



Nak tau seterusnyaa??? Klik di Baca Seterusnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...