Sahabat

Rabu, 6 Julai 2011

Observing : Human

Salam frensss..

Source : AudioguideMalaysia
Hari ni ada nak merapu sikit. Selama ni daku banyak observe orang.. dalam bahasa omputehnya.. "human". Daku tahu bagaimana human nature. Dan sememangnya setiap orang itu berbeza. Tapi apakah perbezaan itu disebabkan oleh environment di mana manusia itu dibesarkan? Maybe kan. Tapi daku percaya we've been raised in the past but we choose who or what we are becoming.

So.. takkan semuanya nak salahkan cara kita dibesarkan. Takkan nak salahkan masyarakat.. takkan nak salahkan bangsa.. dan takkan nak salahkan ibu bapa pulak kan. Mana ada ibu bapa yang nak anaknya membesar menjadi manusia yang negatif. Sebab itu daku sangat percaya dengan theory tentang human capital bahawasanya as human age.. the more valuable they are becoming. Itu juga salah satu sebab kenapa multinational company yang memang ada transaction dan deal dengan negara2 luar apart from their own country menerima pekerja yang berumur lebih dari retirement age as long as they can perform and proof that they are performing.

Tapi 99% this won't happen dengan local company aka Malaysian company yang non-MNC. Not sure why tapi somehow or rather daku rasakan ada few things yang buat mereka tak berapa nak favor untuk ambil pekerja yang dah pass the retirement age.

Itu adalah pemerhatian daku berdasarkan umur. Ni nak sentuh sedikit tentang bangsa. Orang selalu sebut.. typical Malay, typical Indian. typical Chinees.. dan typical typical typical. Heheh. Well ada ke somekind of attitude yang memang dah dicop sebagai perangai sesuatu bangsa? Memang banyaklah kalau yang daku dengar selama hidup ni kan. Bangsa ni macam ni.. bangsa tu macam tu. But then.. takleh tukar ke mentaliti tu? Kalau pakaian boleh tukar dari bersopan masa kecik (which is masa ni parents yang control kan) kepada pakaian yang tak berapa nak cukup kain bila dah besar (masa ni parents cakap pun takde effect) adalah lebih TAK SALAH kalau tukar perangai daripada suka mengumpat, mendengar dan spread rumours, penuh PHD (hasad dengki) dan kuat membodek.. kepada sikap yang sebaliknya which is lebih baik lah kan.

Daku tak berapa dapat faham.. kenapa nak ubah dari baik kepada tak berapa nak baik tu sangat senang tapi nak tukar dari tak baik kepada lebih baik tu susah sangat? Sebab hasutan syaitan dan nafsu? Kalau semua nak salahkan syaitan dan nafsu sape pulak nak take responsibility of their own decision kan.

Samalah macam dalam satu company. Semua orang rasa dia sangat pandai dan pendapat dia sangat betul.. asyik2 nak komplen.. asyik2 nak kutuk orang lain tak bagus tapi bila diminta untuk berdiri tegak dan menyatakan pandangan (the so called betul) tu kan... takut pulak nak cakap.. takut being held responsible. Belakang bos berdegar2.. tapi depan bos macam tikus. Then bila dah komplen sepatutnya kena ada cadangan untuk overcome the problem yang buat kita komplen tu kan.. takde pulak solution.. komplen tak habis2 tapi solution satu pun takde. Macam tong kosong. Jenis macam ni la yang orang sangat tak suka.. asyik komplen dan negatif tapi taknak bagi solution dan positifkan benda yang negatif.

Adei.. pening sudah kepala aku ni. Dah juga memang tengah pening. Merapu sangat daku malam ni. Penangan ubat selsema la ni. Ok la kengkawan. Fikir2kanlah apa yang daku kata tu. Sama2 kita muhasabah diri.

Salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Extra Cash with Heart Beat (Not against Nuffnang rules)

Assalamualaikum semua,

Ni nak sharing dengan semua mengenai satu lagi cara untuk menambah pendapatan. Seperti biasa.. iklan klik klik dapat duit. Hehehe. Setiap klik akan memberikan 4 sen di dalam akaun anda. Yang sangat penting yang perlu kita tahu ialah iklan ini tidak bercanggah dengan peraturan Nuffnang sebab Hearbeat bukan merupakan competitor. Perniagaan Nuffnang ialah pengiklanan manakala Hearbeat pula menjual cenderahati. So.. there's no conflict of interest.

Untuk mula memperolehi pendapatan, sila ikut step2 yang telah saya sediakan ye. Ikut betul2.. mesti boleh dapat. Tak susah mana pun. Hehe.

1) Untuk mula mendaftar, sila klik di banner di bawah ni dan satu tab/window baru akan dibuka yang membawa anda semua ke website Hearbeat. Ok. Klik dulu.



Nak tau seterusnyaa??? Klik di Baca Seterusnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...