Sahabat

Isnin, 13 Jun 2011

What Goes Around Comes Around - Part 1

Source : Google
Salam. Kali ini daku nak bercerita something yang ada kaitan dengan apa yg pernah berlaku padaku sikit hari dulu. Berkaitan tempat kerja. Kalau member2 masih ingat tentang kisah bos ku dengan percubaan2nya untuk menggoyangkan kedudukanku di company tempatku bekerja sekarang. Segala yang dia lakukan kepadaku atas sebab yg hanya dia dan Allah yang tahu.

Penghujung dan awal tahun hari tu seperti kebanyakan company lain.. ada PMS (Performance Evaluation okeh.. bukan PMS tut) untuk tahun 2010. Mula2 dia buat untuk staff2 yang dibawahnya. Dari dulu sampai sekarang entah macamana dia ratekan staffnya pun semua orang tak faham. Yang pastinya ada unsur2 bias di situ. As usual.. daku tak kisahlah dia nak bias pun and I don't like to listen to things yang belum ada proofnya. Daku dah boleh agak lah PMS daku mesti dia beri teruk berdasarkan apa yang cuba dia lakukan padaku dulu. Semua staff punya job desc yg sama tak kisahlah apa pun gred mereka. Hehe. As usual juga kita perlu letakkan rating kita sendiri and then consult dengan dia. Masa consult tu bukan consult pun.. dia just slash down the rate kemudian suruh kita tukar. Itu dalam column yang kita rate diri kita sendiri okeh. Kemudian dalam column dia pulak dia akan letak juga.. off course lebih rendah dari yg kita letak (which is sebenarnya dia yg tentukan). Maknanya dua2 column tu pun dia yg tentukan. Daku tak tahulah dari mana datangnya this kind of "stupidity" kan. Nak kata tak sekolah.. tinggi sekolah dia tu. Hmmm.
Penghujungnya.. daku ni tanpa consult pun.. 9 - 10 kali kena re-print sebab dia asyik tukar2 rate.. akhirnya mendapat below 3 out of 5. Heheh. Tak cecah 3 pun. Untuk pengetahuan korang 3 tu kira performing while 2 is under performed. Well.. daku langsung tak terkejut dengan apa yang dia beri. Daku terima je. Dalam hatiku hanya berdoa kepada Allah semoga kebisuan daku yang tak berdaya ni akan menambah kekuatan ku di hari hadapan untuk mengharungi dugaan hidup mendatang.

Kemudian pada satu hari tiba2 dia panggil semua staff meeting tergempar dan tak dibenarkan sebut pun perkataan meeting. Bila masuk dalam bilik meeting tu kami dok tertanya2 what's happening. Bila dia masuk je kami tak sabar nak dengar apa ceritanya. Kisahnya.. setelah selesai PMS kami tu dia pun kena buat juga PMS untuk dirinya kan. Bos yang di atasnya tu letakkan ratenya lebih kurang macam yang dia bagi aku. Muka dia punya tension masa tu.. macam nak nangis pun ada daku tengok. Balik2 dia sebut "surprise" dan "disappointed". Maklumlah tahun lepas2 dia dapat excellent.. tetiba tahun ni dia dapat below rated pulak. Pastu bos yg rate dia tu siap comment yang dia suka jerit2 kat staff dan tak jaga kebajikan staff. Dia tanya.. siapa yang cakap macam tu pada bos dia.. semua orang diam tak bersuara sambil pandang2 satu sama lain. Helllll-ooo.. untuk pengetahuan u, your bos tu duduk sebelah bilik u je.. tak payah orang nak mengadu pasal u dia sendiri pun boleh dengar jeritan u dan bebelan pada staff. Sedangkan department yg jauh tu boleh dengar suara u menjerit2.. inikan pula org yg duduk sebelah bilik u. Ini kes taknak ngaku salah la ni. Muka dia memang macam nak nangis la masa tu.

Sejak dari hari tu dia dah takde nak jerit2 sangat. Hehehe.. serik jugak rupanya ye dia. Dengan daku??? dia terus cool down dan takde nak jeling2 lagi. Tapi itu semua hanya sandiwara. Daku ni bukan budak kecik yg tak faham body language manusia. Pagi2 dia datang kerja.. bila daku tegur dia mesti jeling pastu tetiba je muka dia senyum manis. Tu cover line la tu,. Takpe la.. daku tak kisah pun.

Ada lagi yang berlaku seterusnya... sambung jap lagi erk..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Extra Cash with Heart Beat (Not against Nuffnang rules)

Assalamualaikum semua,

Ni nak sharing dengan semua mengenai satu lagi cara untuk menambah pendapatan. Seperti biasa.. iklan klik klik dapat duit. Hehehe. Setiap klik akan memberikan 4 sen di dalam akaun anda. Yang sangat penting yang perlu kita tahu ialah iklan ini tidak bercanggah dengan peraturan Nuffnang sebab Hearbeat bukan merupakan competitor. Perniagaan Nuffnang ialah pengiklanan manakala Hearbeat pula menjual cenderahati. So.. there's no conflict of interest.

Untuk mula memperolehi pendapatan, sila ikut step2 yang telah saya sediakan ye. Ikut betul2.. mesti boleh dapat. Tak susah mana pun. Hehe.

1) Untuk mula mendaftar, sila klik di banner di bawah ni dan satu tab/window baru akan dibuka yang membawa anda semua ke website Hearbeat. Ok. Klik dulu.



Nak tau seterusnyaa??? Klik di Baca Seterusnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...