Sahabat

Ahad, 19 Jun 2011

Sempurnakah Anda? - Part 1

Source : http://www.azzle.com
Salam friends...

Just wanna share few things which I have been observing for quite long and now do not know how to hold it inside. Ini kan tentang sikap manusia. Orang yang jauh dan orang yang sangat dekat dengan kita. Maybe diri kita sendiri pun ada bersikap begini tanpa kita sedari.

Mula2 nak bercakap tentang orang yang suka mengutuk. Selama hidup ni daku banyak memerhatikan orang yang suka mengkritik orang lain tanpa had. Memulakan perbualan dengan topik mengutuk orang lain. Sebenarnya kan friends... kalau nak cari silap orang lain... terlalu banyak yang boleh kita jadikan cerita untuk mengutuknya dan menjatuhkannya. Tapi untuk apa ye? What are we trying to proof by doing all that? Why putting so much effort to find ones flaws to tell it to others?

Adakah ia membantu anda untuk membina keyakinan diri??? dengan merendah2kan orang lain membuatkan anda rasa anda sangat mulia? Well friends.. you are so wrong. Kalau orang2 yang tak matang bolehlah kau gula2kan dan pengaruhi minda mereka dengan cara pemikiran yang tak membina tu. Tapi kalau kau try it on me.. the only thing I will be thinking off is "what is wrong with you?"... in malay.. "apa kena dengan kau ni?".. takde kerja lain ke asyik2 nak kutuk orang.. gosip pasal orang... mengumpat pasal orang.



Sometimes orang2 yang begini disebabkan dek dah terbiasa dengan sikap yang begini.. setiap hari dia akan cuba sedaya upaya untuk cari apa "kutukan" yang dia nak hidangkan ke telinga kawan2.. dan off course.. mencari siapa mangsanya. Ada musimnya dia tu.. bila bertukar musim nanti dia ni pulak.. Dah begitu pun dia masih tak puas hati. Orang yang turut sama mendengar "halwa telinga" yang dia bawakan setiap hari tu pun akhirnya menjadi mangsa kutukannya.. but off course.. mangsa tu tak tahu dia pun jadi mangsa. Sebabnya di depan mangsa dia sangat baik.. pijak semut pun tak mati.

Yang sangat menakutkan dengan orang yang begini ialah.. bukan sekadar keburukan orang dia boleh jadikan bahan kutukan. Tapi kelebihan orang tu pun dia pandai olah dan jadikan cerita yang negatif seterusnya mengutuk. Hmmm.. kalau jadi lawyer boleh menang sokmo orang macam ni kan.

Daku tak faham orang2 yg begini ni takde rasa malu ke? Dia mengutuk sipolan depan daku.. kemudian in few weeks dia pulak yang lebih2 mesra dengan orang tu. Dia tak ingat ke apa yang dia kutuk orang tu dulu? Dia hilang ingatan ke agaknya ye? Daku yang tengok ni mulanya terfikir.. "oh.. maybe dia dah sedar kesilapan dia"... tapi tak lama tu.. dia kutuk orang lain pulak.. then as usual.. in few weeks time dia mesra sangat dengan orang tu. Sikap orang tu yang dia kutuk2 dulu pun dia dah "suka". Hahah. Daku sendiri malu dan penat melihat. Tapi adakah dia rasa yang sama?

Menjadi daku.. daku tak suka mendengar kata orang tanpa bukti. Apatah lagi kata2 yang mengutuk seseorang.. fizikalnya.. perbuatannya.. kelebihannya atau kekurangannya... semua tu daku tak suka nak dengar. Except kalau orang tu disebut kerana kejayaannya.. daku suka mendengar dan tumpang bangga. So.. bila ada orang dikutuk dan daku terpaksa mendengar.. hanya masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Daku boleh je baik dengan orang yang dikutuk tu tanpa sebarang bias. Bila daku dah baik dengan dia.. tup2 si pengutuk ni pun cuba berbaik dengan dia.. kemudian mereka jadi sangat rapat like nothing ever happen. Untuk si kena kutuk ni off course la nothing happen because they know nothing. Tapi si pengutuk ni.. tak malu ke kau??? Tampal kulit apa muka kau ni ye???

Sampai ketikanya bila dia sibuk mengutuk orang daku pun dah nak naik muntah mendengar.. daku palingkan saja muka dan pandang ke tempat lain. Tak mahu lagi mendengar benda2 negatif. Tinggallah mereka2 yang masih "larat" nak dengar ni mendengar kisah2 peribadi orang ditelanjangkan. So disgusting.

Bersambung.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Extra Cash with Heart Beat (Not against Nuffnang rules)

Assalamualaikum semua,

Ni nak sharing dengan semua mengenai satu lagi cara untuk menambah pendapatan. Seperti biasa.. iklan klik klik dapat duit. Hehehe. Setiap klik akan memberikan 4 sen di dalam akaun anda. Yang sangat penting yang perlu kita tahu ialah iklan ini tidak bercanggah dengan peraturan Nuffnang sebab Hearbeat bukan merupakan competitor. Perniagaan Nuffnang ialah pengiklanan manakala Hearbeat pula menjual cenderahati. So.. there's no conflict of interest.

Untuk mula memperolehi pendapatan, sila ikut step2 yang telah saya sediakan ye. Ikut betul2.. mesti boleh dapat. Tak susah mana pun. Hehe.

1) Untuk mula mendaftar, sila klik di banner di bawah ni dan satu tab/window baru akan dibuka yang membawa anda semua ke website Hearbeat. Ok. Klik dulu.



Nak tau seterusnyaa??? Klik di Baca Seterusnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...